Rust aan de voet van de Hoge Venn

Raeren is een oud pottenbakkersdorp, die niet alleen door zijn rustige bossen en weien-landschap wordt gekenmerkt, maar ook door vele historische gebouwen.

Pal naast het kasteel Raeren (14e eeuw) is bijvoorbeeld huis Raeren (14e eeuw). Dit is een laat middeleeuwse woontoren, dat heeft zijn oorspronkelijke ontwerp bewaard. Omgeven door een gracht, op die witte zwanen zwemmen, is de uitdagende gebouw met zijn smalle ramen en lacunes in het midden van een goed onderhouden parken gesitueerd. Huis Raeren is particulier bezit. Het behoort tot de familie Blank. De vader van de huidige eigenaar was André Blank, een bekendeschilder wiens schilderijen en glaswerken in lood ramen zijn te bewonderen onder anderen in de Pottenbakkerijmuseum Museum Raeren, in de parochiekerk St. Nicolaas en het "Marienheim".

In het dorp Raeren zijn er andere historische gebouwen zoals de Knoppenburg (17de eeuw), huis Bergscheid (16de eeuw), de St. Nicolaaskerk (18de eeuw) of de Annakapel (18 eeuw) in de buurt van het museum aanbevolen.

St. Nikolaus-Pfarrkirche

U kunt deze gebouwen over de talrijke weidepaden in het binnenland bereiken, die aafzijds van de grote wegen zijn gebouwd door uitgestrekte weilanden, uitnodigend voor lange wandelingen. Een totaal van zes wandelroutes leiden van het museum door de verschillende districten en nodigen u uit om ontdekking. Kaarten zijn in het VVV-bureau aan de balie van het museum beschikbaar.

Een van deze wandelingen in de onmiddellijke nabijheid van het museum loopt bij Huis Raeren naar de weien binnen en leid naar de zogenaamde "Hooge brug". Deze leidt in zeven meter hoogte boven het bed van de Periolbach, die vroeger werd gebruikt als een holle weg voor de vervoer van Raerens keramiek met behulp van karren.

Hohe Brücke

Het punt waarop de karren reden de bed avn de Periolbach in, is nog steeds duidelijk zichtbaar. Het hele gebied statt onder monumentaal- en landschapsbescherming.

Een paar honderd meter verder bereik je de boerderij "op Blar" . In het begin van de 20e Eeuw woonden hier de grootouders van de beroemde Duitse dichter Josef Ponten.

Lets verderop kunt u uiteindelijk komen tot "Marienheim", een idyllische voormalige meulen (17de eeuw), die vandaag de dag fungeert als een van de beste en meest comfortabelste thuis voor de ouderen in de regio.