Behind the Museum

Het Pottenbakkerijmuseum Raeren in de vorm van een "virtueel poppenhuis"

Het project Behind the Museum is een gezamenlijk initiatief van de Belgische verenigingen Musées et Société en Wallonie en Epicentro, met als doel "het onbekende in Waalse musea te versterken" en "de herinnering aan plaatsen, het cultureel erfgoed en de trots van mannen" te beschermen.

In januari 2021 had het Pottenbakkerijmuseum Raeren - als eerste en tot dusver enige museum in de Duitstalige Gemeenschap - de kans om mee te kunnen doen aan dit mooie project. Het hele museum is gedigitaliseerd en is nu vanuit huis te bezoeken in de vorm van een "virtueel poppenhuis".

De aldus gecreëerde virtuele tour is bedoeld voor mensen van alle leeftijden, maar heeft ook tot doel het museum toegankelijk te maken voor mensen voor wie het tot nu toe gesloten bleef - in het bijzonder voor mensen met beperkte mobiliteit, voor wie het geklasseerde gebouw moeilijk toegankelijk is zonder lift. Tegelijkertijd stelt het bezoek u in staat om plaatsen te ontdekken die normaal niet toegankelijk zijn voor bezoekers, zoals de museumdepot op de zolder van het kasteel met zijn prachtige 16e-eeuwse raamwerk.

Interviews met medewerkers van het museum en van het Ministerie van de Duitstalige Gemeenschap werpen extra licht op bepaalde museum- en archeologische beroepen en taken. Bovendien zorgt multimedia-inhoud voor een beter begrip van de museumcollecties op meer dan 100 verschillende plaatsen in de vorm van korte teksten, video's en afbeeldingen. Het bezoek kan natuurlijk op elk moment worden onderbroken en op dezelfde plaats of op een andere plaats opnieuw worden gestart. Het project is momenteel alleen beschikbaar in het Duits en Frans; andere talen volgen.

Ontdek het Pottenbakkerijmuseum Raeren vanuit het perspectief van "Behind the Museum": https://behindthemuseum.be/project/toepfereimuseum/

www.behindthemuseum.be